KOETOIMIKUNTA TIEDOTE

Markku Törrö

Kajaani 21.1.2021

KOETOIMIKUNTA TIEDOTTAA

Koetoimikunta on aloittanut toimintansa aktiivisesti. Sen toiminnan päätavoitteena on siis lisätä hienon rotumme tunnettavuutta sekä arvostusta käyttökoirana.

Toimikunta on keskittänyt toimintansa alkuviikot Ajomestari 2021 valmisteluihin, Ajomestari 2022 ennakko tiedusteluihin ja Eestinajokoirien vuoden 2021 ajokoe käyntien lisäämiskeinojen ideoimiseen. Ylitornion Ajomestarin 2021 valmistelut ovat lähteneet vauhdilla käyntiin. Kuluvan vuoden ajokoe käyntien lisäämiseen on ollut mietinnässä monenlaisia kehittämisideoita. Koetoimikunta on päättänyt ottaa muutamia niistä käyttöön edistääkseen tavoitettaan.

Ajokoe käynnit ja palkintotuomarikurssit

Koetoimikunta on ryhtynyt kartoittamaan ympäri Suomea henkilöitä, jotka kannustavat harrastajia koe toimintoihin ja avustaa heitä kaikin tavoin koetoiminnan alkuun. Esimerkiksi antamalla opastusta koetoiminnasta, hankkimalla tuomareita koko kauden tai normaaleihin kokeisiin, yms. Lisäksi kokeneemmat ajokoe harrastajat/tuomarikortin suorittaneet voisivat koiran omistajan pyynnöstä käydä maastossa kuuntelemassa koiraa ja arvioimassa koiran koe valmiuksia. Tämä voisi rohkaista uusia harrastajia kokeisiin.

Näiden henkilöiden verkostosta pyritään luomaan mahdollisimman kattava. Kartoituksen valmistuttua henkilöiden yhteystietoja voi tiedustella koetoimikunnan jäseniltä

Toimikunnan jäsenet selvittävät mahdollisuuksien mukaan omalta seutukunnaltaan ajokokeet, joihin Eestinajokoirat olisivat tervetulleita.

Näihin ajokokeisiin aloitteleville harrastajille järjestämme kaiken tarvittavan tuen. Keväällä tiedotetaan harrastajia näistä kokeista.

Ajokoetoimintaan liittyy kiinteästi myös maastotuomari toiminta. Koetoimikunta kehottaa kaikkia kiinnostuneita harrastajia suorittamaan ajokokeiden palkintotuomarikurssin. Sen suorittaminen syventää ajokoe harrastusta. Lisäksi tuomari pätevyyden olemassaolo helpottaa harrastajaa jatkossa tuomareiden saamisessa omalle koiralle, koska voi vastavuoroisesti toimia muille tuomarina. Lähes kaikki Kennelpiirit järjestää vuosittain tuomarikursseja. Kyseiset kurssit ajoittuvat yleensä heinä- / elokuulle.

Lisäkannustimeksi ajokoe käynteihin ja palkintotuomarikurssin suorittamiselle kuluvalle vuodelle koetoimikunta järjestää arvonnat osallistujien kesken.

Molemmissa on omat arvonnat. Palkintona on merkittävä koira- tai erä harrastuksiin liittyvä palkinto. Palkintoa emme voi vielä julkaista, koska neuvottelut pääyhteistyö kumppaneista ovat vielä kesken. Palkinnot ilmoitetaan, kunhan ne selviävät.

Koekäynti arvonnassa otetaan huomioon ketun-, jäniksen- ja ilveksen ajokokeet. 1 arpa/ koekäynti. Tuomarikurssi arvonnassa on 1 arpa/ hyväksytysti suoritettu kurssi. SEAK:n hallitus arpoo palkinnot tammikuussa 2022.

Koetoimikunta on vakuuttavan yksimielinen, että kasvattajilla on merkittävä rooli uusien harrastajien ajokoe käyntien lisäämisessä.

Ajomestari 2021 6.11.2021 Ylitorniolla

Valmistelut ovat hyvässä aikataulussa

- anomus kokeesta on tehty määräaikaan mennessä

- yhteistyökumppani Kekon Erän kanssa on ollut 1. palaveri 16.1.2021

- ottelu toimikunta on perustettu. SEAK:n edustajina Reijo Kukkonen,

Katri Puikko ja Meini Nevala

- Kekon Erä anoo avustukset

- Ajomestarin varoille tehdään alatili. Rahastonhoitajina toimii Kekon

Erän sihteeri ja Meini Nevala

- keskus paikasta, majoituksesta ja  ruokailuista on kysytään tarjoukset

seutukunnan yrittäjiltä

- Kekon Erän lisäksi maastoja on saatavissa 3 muulta metsästys-

seuralta. Maastoja on moninkertainen määrä tarpeeseen nähden.

Lopullinen valitseminen tehdään ensi syksyn testaamisen perusteella

- yhteistyökumppaneiden hankinta:  Tavoitteena saada maltillisia

summia lukuisilta yrityksiltä => parempi lopputulos

- kaikkien sponsoreiden nimet selkeästi näkyviin

Ajomestarin tapahtumasivu Facebookissa

Kekon Erä ry:n Facebook ryhmässä

lehtijuttuja mm. Koiramme-, Ajokoiramies- ja

paikallislehtiin

- kasvattaja-/kennel mainos 20e

- yrityksiltä 20e, 40e tai 60e, riippuen mainospaikasta ja mainoksen

koosta

- yhteistyökumppani sopimuksen pohja valmistuu lähiaikoina. Se tulee

laittaa harrastajien toimesta laajasti jakoon, koska yhteistyökumppa-

neita voi hankkia mistä vaan

- Ajomestarin facebook-sivuille tarvitaan mahdollisimman paljon

jäseniä, jotta yrityksillä olisi enemmän kiinnostusta lähteä

tapahtuman yhteistyökumppaniksi

- pyydetään jäseniksi perheenjäsenet, sukulaiset ja tuttavat jne.

Ajomestari 2022

Ajomestari 2022 järjestetään Kolilla Pohjois- Karjalassa. Alustavat selvittelyt ja suunnittelut ovat käynnissä. Vastuullisina Pekka Tuomi, Markku Törrö ja Esko Vattulainen

Ottakaa rohkeasti yhteyttä koetoimikunnan jäseniin.

Heidi Korhonen Kuopio Hallituksen edustaja  0445947723

Katri Puikko Tornio               0407332413